Featured Articles

ibuayah.com kini dilancarkan

Selamat datang ke ibuayah.com Website dan blog ini mengandungi info, tips, petua dan kisah masyarakat yang boleh dijadikan panduan di dalam usaha ibubapa membesarkan anak-anak menjadi anak-anak yang hebat , sihat dan cemerlang. Topik-topik merangkumi kesihatan, pemakanan, psikologi, fesyen, pendidikan dan bermacam – macam lagi yang berkaitan dengan ibubapa dan anak-anak. Semoga ibuayah.com menjadi suatu […]

Sambut Kelahiran Bayi Cara Islam? Apa anda perlu tahu…

Oleh : Hawa Zara Islam bukan sekadar agama, tetapi ia adalah satu gaya hidup. Setiap muslim,┬ádisuruh untuk mengamalkan ajaran islam tidak sekadar dalam ibadat, tetapi juga dalam hal-hal berkaitan kehidupan seharian. Antara soalan yang sering berlegar-legar di fikiran ibu bapa kali pertama adalah, bagaimana sebenarnya untuk menyambut kelahiran bayi gaya islam?   1. Azan dan […]

[ VIDEO ] Video ini boleh buat anda call ayah anda serta-merta!

Jasa ayah kadang – kadang kita tak terlihat. mungkin kerana si ayah jarang menunjukkan emosi berbanding si emak. Iklan dari Hong Kong yang berdurasi lebih 3 minit ini membawa mesej tentang si ayah yang sanggup berbuat apa sahaja demi kegembiraan anak perempuannya. Hargailah ayah kita   Tonton video di bawah :

Tips Penjagaan Rambut Kerinting

Comelnya kalau anak perempuan berambut keriting, kadang kala nampak macam anak patung. Namun kalau dibiarkan mengerbang, memang akan berserabut jadinya. Jadi, jika anda mempunyai anak yang berambut keriting tidak kira lelaki atau perempuan, ketahui cara penjagaan rambut jenis ini. Jika rambut lurus, anda boleh menyikat rambut mereka menggunakan sikat biasa tetapi bagi anak berambut keriting, […]

Kenapa anak bawah 2 tahun tak boleh diberikan ubat batuk dan selesema?

Batuk dan selesema memang kerap dialami bayi dan kanak-kanak. Banyak yang berlaku disebabkan persekitaran – merokok dan menjangkit dari orang lain (sejak sejak anak masuk taska ni memang kerap nauu batuk dan selesema). Kenapa batuk? Batuk ni #reaksi badan bila cuba nak keluarkan kahak dari paru-paru. Biasanya untuk bayi dan kanak-kanak ni batuk dan selesema […]

Anak Nangis Kembung Perut? Ibu dan Ayah kena ambil tahu fakta ini!

Bila bayi dilahirkan, bayi dilahirkan dengan organ-organ di dalam perut seperti limpa, hati, usus, dan lain-lain lebih besar daripada ruang di dalam abdomen (abdominal cavity). Justeru, perut bayi kelihatan seolah-olah kembung walaupun sebenarnya ianya normal. Lebih-lebih lagi bila bayi memang kurang dari 6 bulan. Kembung perut selalu dikaitkan dengan colic – keadaan di mana bayi […]

Ibu-ibu baru Tak Perlu Risau Jika Bayi Anda Ada 5 Perkara Ini

Bila bayi baru dilahirkan, memang banyak perkara baru yang perlu ibu pelajari. Sebab bayi yang baru dilahirkan ternyata tidak sama dengan kita yang dewasa ni. Namun, jangan panik sebab semua tu hanyalah perkara biasa. Jom kita tengok 5 benda PELIK tapi normal bagi bayi yang baru dilahirkan. Ubun-ubun lembut Bayi mempunyai ubun-ubun kepala yang masih […]

Bahaya sapu vicks atau vapor rub pada anak kurang 2 tahun!

Fuhh harini terbaca berita dekat cbc news tentang bahaya sapu vicks dan vapor rub. Harap sangat mommy kat sini tak sapu bahan camtu tau Kalau yang ada stop cecepat tauu. Sebab vicks atau vapor rub ni kuattt sangat. Bila kuat sama ada dia buatkan kulit si comel yang halus tu melepuh. Kita pun dah terasa […]

Hati-hati memilih taska: Jangan sampai anak trauma seumur hidup!!

Kebanyakan ibu-ibu bekerja mempunyai cuti bersalin 2-3 bulan. Selepas itu, sama ada ibu biasa memilih untuk meletakkan anak dalam jagaan nenek, pembantu rumah ataupun hantar ke taska/ penjaga. Nak hantar ke taska ni kena berhati-hati tau. Nampak mudah tapi sebenarnya anak akan habiskan 2/3 hari nya di pusat asuhan. Benda ni bukan sahaja pengaruh perkembangan […]

Geram Dengan Perangai Baru Anak Kecil? Anda patut baca tips dari ibu ini

Bila anak dah pandai, dah cecah setahun ke atas, mulalah anak akan tunjuk perangai lain macam. Ada yang suka pukul-pukul, ada yang suka tantrum sampai malu ibu bapa, ada yang kita cakap banyak kali tak mahu dengar. Jom kita ikuti perkongsian Ezzaty Sufian mengenai tips beliau untuk bentukkan sikap anak dengan tidak memukul. zaty memang […]